CSCP - Certified Supply Chain Professional
Programmet som ger dig ett bevis pÄ heltÀckande kunskaper inom supply chain management
Kursbeskrivning
Certified Supply Chain Professional (CSCP) Àr ett utbildnings- och certifieringsprogram framtaget av APICS. Alla branscher och typer av företag ingÄr i, pÄverkas av och pÄverkar de nÀtverk av organisationer man gör affÀrer med. Kunderna har lÀnge förvÀntat sig hög kvalitet vid lÄga kostnader. Korta respons- och leveranstide blir istÀllet viktigare konkurrensmedel. VÀrdeskapandet Àr allt mer resultat av utformning och styrning av flödena hela vÀgen frÄn leverantörers leverantörer till slutkunden, dvs av hela försörjningskedjan. Som ett resultat av detta krÀvs effektiv Supply Chain Management (SCM) för att skapa konkurrenskraft.
CSCP-programmet tar ett brett perspektiv pĂ„ SCM-omrĂ„det, med fokus pĂ„ processer, flöden och vĂ€rdeskapande genom hela försörjningskedjan â frĂ„n rĂ„varuleverantör, genom det egna företaget, till slutförbrukare och tillbaka â och ger kunskaper att effektivt designa, integrera och styra dessa processer och flöden.
Programmet Àr uppbyggt kring följande tre kunskapsomrÄden:
-
Grunderna för Supply Chain Management
-
Strategi och design av supply chain
-
Operativa processer, stÀndig förbÀttring, implementation av förÀndring
Certifiering â CSCP
Programmet ligger till grund för APICS internationella certifiering Certified Supply Chain Professional (CSCP). Alla som klarar det frivilliga testet blir Certified Supply Chain Professional. Tidpunkt för testet bokar deltagaren sjÀlv.
KursmÄl
Kursdeltagaren ska efter genomgÄngen kurs ha kunskaper som syftar till att:
-
FörbÀttra produktivitet, samverkan och generera innovationer i en organisation och i nÀtverk av organisationer.
-
Planera och verkstÀlla förbÀttringsarbete som pÄverkar ledtider, lagernivÄer, flexibilitet, produktivitet och lönsamhet.
-
Skapa integration och samordning av aktiviteter inom och mellan organisationer i syfte att reducera kostnader, förbÀttra effektivitet och kundservice.
-
Effektivt ansvara för och styra globala Supply Chain-aktiviteter.
Deltagare och mÄlgrupp
-
Du som Àr intresserad av att förstÄ hela SCM-omrÄdet med fokus pÄ SCM-strategi, leverantörs och kundrelationer, internationell handel, planeringsprocesser och anvÀndning av IT som möjliggörare för Supply Chain Management samt fysiska godsflöden.
-
Du som Àr konsult eller utbildare inom logistikomrÄdet.
-
Du som ansvarar för planering.
-
Du som jobbar med planeringssystem.
Förkunskaper
För att bli CSCP-certifierad krÀvs att du uppfyller nÄgot av följande krav:
-
Kandidatexamen och tvÄ Ärs relevant arbetslivserfarenhet.
-
Certifierad CPIM/CFPIM/CIRM och tvÄ Ärs relevant arbetslivserfarenhet.
-
Fem Ă„rs relevant arbetslivserfarenhet.
Det Àr APICS som gör bedömningen om du uppfyller kraven. LÀs mer pÄ www.apics.org/cscp eller kontakta gÀrna oss om du Àr osÀker.
Deltagarmaterialet och testfrÄgorna Àr pÄ engelska.
PreliminÀrt dagsprogram
Förutom nedanstÄende kursinnehÄll förekommer vid flera tillfÀllen verkliga fallstudiepresentationer. Dessutom presenterar kursdeltagarna egna SCM-tillÀmpningar.
Supply Chain Management Fundamentals
-
Broad concepts of supply chain management, including primary processes, objectives, integration methods, and benefit
-
Alignment of supply chain and business strategies
-
Key considerations for supply chain design and continuous improvement
-
Key measures of planning and controlling inventories
-
Fundamentals of logistics in supply chain management
-
Identifying and managing market segments
-
Demand forecasting and management techniques
-
Keys to effective customer relations management (CRM)
- Core concepts of supply management
Supply Chain Strategy, Design, and Compliance
-
Sustainability practices in design and operation of a supply chain
-
Risk: the sources, impacts, and mitigation methods
-
Globally dispersed supply and demand, and the impact of free trade zones and trading blocs
-
Globalization effects on inbound and outbound logistics
-
Measurement of, and efficiency and responsieness in the supply chain
-
Technologies for testing, data, operations, and communications in supply chain management
-
Factors influencing demand, including design, maketing, selling, and matching customer orders
-
Core concepts of CRM, including strategies, technologies, and key implementation challenges
-
Fundamentals of supplier relationship management (SRM), including strategies, improved management of sources, relevant technologies, and measurement
-
Inventory planning and control methods
Implementation and Operations
-
Supply chain dynamics and the balance of responsiveness and efficiency
-
Managing supply from internal and external sources
-
Implementation of demand plans, including prioritization and fulfillment, and capturing and communicating point-of-sale data
-
Tools and techniques to support continuous improvement strategies
|
|
|